Izcila darbinieka DNS
Ilze Boitmane
“Šoferi” un augstākais novērtējums Ievadam: “Kārtējo reizi braucot ar taksometru populārā aplikācijā ieraudzīju pie šoferīša profila atzīmi “visaugstāk novērtētais vadītājs”. Ko tādu redzēju pirmo reizi un tas kaut kur “aizķērās” un rosināja domas par ideāliem darbiniekiem un to, ka darba devēji bieži par to diskutē! Tā sākas mans nelielais sociālais eksperiments, jo taksometra pakalpojumus izmantoju diendienā un pieredze ir visai “raiba”. Kāpēc runāsim par tieši “taksistiem”, tāpēc, ka šis piemērs vienkārši un skaidri parādīs, kurš ir izcils darbinieks un, kurš ne. Kāds domās, ka tas ir pārāk triviāli. Lai to noskaidrotu ir jāveic nopietna zinātniskās literatūras izpēte. Piekrītu, bet šoreiz būs Citādāks salīdzinājums”. Nereti ir diskusijas, ko varētu piedēvēt pie izcila darbinieka profila, ko ne. Svarīgi ir arī tas, ko raksta teorētiskās atziņas, un kā tas atšķiras praksē. Mūsu piemērā uzskatāmi redzēsim, kā šīs atziņas saredzēt ikdienas dzīvē, kas ir izcilības gēns. Bet atgriežamies pie taksistiem un izcilības “nomērīšanas”.
Novērojumu sērija ar vienkāršu piemēru Sociālā eksperimenta galvenais uzdevums ir klienta nogādāšana no A līdz B punktam, ideāli īsā maršrutā un īsā laikā, un “veselu, vienā gabalā”. Secīgi aprakstā novērojuma rezultātus un galvenos secinājumus, ko arī īsumā atspoguļojam pievienotajā attēlā. Vēlos atzīmēt, ka šo novērojuma iterāciju atkārtoju vismaz 6 reizes, lai mazinātu subjektivitāti. Noteikti būs diskusijas par iegūtajiem rezultātiem. Vadoties no teorijas, var pievienot daudzas citas kompetences, tomēr īsais vēstījums apliecina konkrētās norādītās kompetences, kas realitātē ir pārbaudāmas un novērojamas. Novērojumā tika izvirzīti 8 galvenie kritēriji: vieta (sākuma, beigu), laiks (sākuma, beigu), uzvedība, komunikācija, orientācija apvidū, izmaksas (cena).
Kas ir izcilības “gēns”! Galvenais secinājums, ka lielākoties izcilības “gēnu” nosaka SOFT jeb mīkstās kompetences, kuras, diemžēl, ir visgrūtāk izmērīt un vēl sarežģītāk identificēt kandidātiem personāla atlases procesā. Tās visbiežāk mēs konstatējam laika gaitā, kad konkrētais darbinieks demonstrē pirmos rezultātus, sniegumu, personību, uzvedību. Personāla atlases procesā minētos faktorus var “apaudzēt” ar ļoti prasmīgiem situāciju vai kompetenču jautājumiem, kā arī izmantot novērtēšanā paredzētos testus u.c. metodes.
Rezultātu izklāsts Novērojuma laikā
1. Ierašanās norādītājā izsaukuma vietā Izcils sniegums. Precīzi norādītajā adresē. Ne-izcils sniegums. Nepareizajā adresē, kas ir kaut kur tuvumā. Parasti ir sekojoši argumenti: “te nevar stāvēt”, “nebija brīvas vietas”, “netālu esošā vieta neko jau nemaina, var aiziet ar kājām”, “SMS ziņa, ka nevar atrast adresi”. SECINĀJUMI HR • skaidri saprot darba uzdevumu. • pat sarežģītā situācija meklē risinājumus un iespējas.
2. Ierašanās laikā Izcils sniegums. Precīzi norādītajā laikā. Ja rodas situācijas, ka kavēs, jautā klientam par ierašanās laiku un mierina, ka ieradīsies laikā. Ne-izcils sniegums. Ierodas pārāk ātri vai kavē. Argumenti: “bija sastrēgums”, “jums sarežģīta adrese, nevarēja atrast”, “cits izsaukums aizkavēja” u.c. SECINĀJUMI HR • prot plānot laiku, • spēj izpildīt termiņus, • spēj risināt problēmas, kas saistītas ar termiņu kavējumu, lai atrastu labāko risinājumu.
3. Uzvedība Izcils sniegums. Pozitīvs, atvērts, smaidīgs, bet ne uzmācīgs. Ne-izcils sniegums. Dusmīgs, nokaitināts vai uzmācīgs. SECINĀJUMI HR • Pozitīvs cilvēks, atvērts pārmaiņām, • Empātisks, jūt un izprot citus cilvēkus, • Pieklājīgs, atbalstošs, iesaistās, bet prot noturēt balansu.
4. Komunikācija Izcils sniegums. Komunikabls, bet delikāts un pieklājīgs, nerunā lieku. Jūt klientu, cik daudz nepieciešams komunicēt. Ne-izcils sniegums. Pārāk komunikabls, stāsta visas savas problēmas, apspriež citus klientus, cenšas jūs iesaistīt sarunā neskatoties uz to, ka jūs to nevēlaties darīt. Vai arī ir dusmīgs. Jūs uzdodat jautājumu, viņš neatbild, vai ir nepieklājīgs, jūtas iztraucēts, atcērt pretī. Citreiz klausās skaļi mūziku. Nerunā un nesaprot latviešu valodu. SECINĀJUMI HR • Komunikabls, bet laiku lieki netērē, • Orientēts uz klientu, uz rezultātu, uz sadarbību, • Prot aktīvi klausīties un uzklausīt, • “Neapkrauj” apkārtējos ar savām problēmām.
5. Iekļaušanās maršrutā Izcils sniegums. Neizmato nekādas kartes vai aplikācijas, teicami pārzina pilsētu un prot aizbraukt par maksimāli īsāko un labāko maršrutu. Parasti cenšas braukt efektīvi, lai klientam būtu ātrāk un lētāk. Ne-izcils sniegums. Brauc pēc kartes vai aplikācijas (arī tad, ja vizuāli ir skaidrs, ka brauc nepareizajā virzienā), bez iepriekšminētā, nespēj saprast, kur ir jābrauc. Riņķo pa pilsētu, rezultātā izvēlas visgarākos un smagākos (hard traffic) maršrutus. SECINĀJUMI HR • Ir savas nozares profesionālis, • Prot rast visefektīvākos un labākos risinājumus, • Prot rast risinājumus nepalielinot izdevumus/izmaksas, • Nepārtraukti mācās, attīstās, • Domā analītiski un likumsakarībās (rezultāts – laiks – nauda). Agile orientēta domāšana.
6. Nokļūšana laikā Izcils sniegums. Brauc kārtīgi, akurāti, nonāk precīzi tajā laikā, kad plānots. Ne-izcils sniegums. Vadoties no iepriekšējā ieraksta, kavē, parasti brauc saraustīti, pārkāpj ceļu satiksmes drošības noteikumus, brauc agresīvi, rezultātā kavē un nejūtas par to atbildīgs. Parasti vaino sastrēgumus, citus ceļu satiksmes dalībniekus u.c. SECINĀJUMI HR • Strādā ātri, lieli laiku netērē, • Precīzi veic uzdevumu, kāds bija plānots, • Ir godīgs un atklāts, ja rodas problēmas, • Neveiksmēs nevaino citus, pats uzņemas atbildību.
7. Nokļūšana noteiktajā vietā _Izcils sniegums. _Ņemot vērā iepriekšējo, nokļūst precīzi tajā adresē, kurā ir jābūt. Ja ir šaubas, tad cenšas precizēt un piebraukt maksimāli tuvu, cik tas iespējams. _Ne-izcils sniegums. _Nespēj atrast adresi, pietur kaut kur perimetrā, lai tālāk klients iet kājām. Pietur citā vietā, argumenti, ka nevar stāvēt, nav citu variantu. Necenšas meklēt risinājumu. SECINĀJUMI HR • Sasniedz mērķi, • Piedāvā jaunus risinājums un iespējas, • Darbojas ar aizrautību, patīk tas, ko dara, • Aktīvi risina problēmas, spēj ar tām tik galā.
8. Izmaksas Izcils sniegums. Ņemot vērā visu iepriekšējo, brauciena cena ir zema vai atbilstoša plānotajam. Ne-izcils sniegums. Ņemot vērā visu iepriekšējo, brauciena cena ir ievērojami lielāka par plānoto, dažreiz var tikt pieskaitīts arī laiks, kurā autovadītājs ir “apmaldījies” maršrutā. SECINĀJUMI HR • Efektīvs, produktīvs.
Iesakām
Saņemiet jaunākās ziņas un rakstus par personāla atlasi, cilvēkresursiem un psiholoģiju.