“Z paaudze" parasti apzīmē cilvēkus, kuri dzimuši aptuveni no 1990. gada beigām līdz 2010. gadam. Tomēr robežas var nedaudz atšķirties atkarībā no avota vai aprakstošā satura. Šo paaudzi dažkārt dēvē arī par "post-mileniāļu paaudzi" vai "jaunatnes paaudzi".
Z paaudze ir izaugusi digitālajā laikmetā, izmantojot plašsaziņas līdzekļus, sociālos tīklus un citas tehnoloģijas jau no agras bērnības. Viņi ir pieraduši pie informācijas pieejamības internetā un lieto mobilās ierīces ikdienas dzīvē. Šī paaudze ir pazīstama ar savu tehnoloģisko prasmju un mobilitātes uztveri. Tajā pašā laikā, daži cilvēki var apšaubīt "Z paaudzes" nosaukumu un uzskatīt to par pārmērīgu vispārinājumu.
Kopumā "Z paaudze" tiek raksturota kā progresīva un pielāgojama sabiedrības daļa, kuras dzīve ir stipri ietekmēta no tehnoloģiju attīstības un digitalizācijas”. (Chat GPT)
Jaunākās tendences atlases procesā, darbā un darba attiecību noslēgšanā
- AI spēj uzrakstīt ideālu pieteikuma vai motivācijas vēstuli, kā arī uzlabot esošu vēstuli. Secinām, ka pieprasīt šādas vēstules no kandidātiem būs veltīgi iztērēts laiks, jo tas neparādīs patieso informāciju par kandidātu vai arī kandidāta rakstīšanas spējām.
- Darba devējam jāpieņem patiesība, ka cilvēks kā darbinieks nebūs mūžīgs – cilvēks nemeklē darbu vienā darba vietā vai uzņēmumā, lai tur pavadītu atlikušo darba mūžu. Z paaudzei šis aspekts ir izteikts, vidējais cikls vienā uzņēmumā vai darba vietā ir salīdzinoši īss.
- “Es nemeklēšu darbu, lai nopelnītu naudu, bet lai uzzinātu kaut ko jaunu,” tā par sevi saka Z paaudzes pārstāvis. Z paaudzes pārstāvjiem atalgojuma jautājums nav mazbūtisks, bet tas nav galvenais aspekts, kāpēc viņi izvēlas vienu vai citu darba vietu, būtisks ir saturs un “lidojums”.
- “Es aiziešu, bet, iespējams, atgriezīšos pie jums pavisam drīz!” tā Z paaudzes cilvēks redz karjeras attīstību un dinamiku, nereti paredzot iespēju atgriezties iepriekšējā darba vietā un turpināt karjeras ceļu. Viņiem ir vajadzīga kustības un dinamikas sajūta, tāda kā iekšējā vajadzība un “dzīves motors”.
- “Basics ir basics. Bezmaksas kafija, ūdens un āboli – vairs nav benefits,” tā uzskata Z paaudzes talantīgākie prāti. Viņu uztvere ir racionāla, jo par savu darbu kā atalgojumu viņi redz analogu piedāvājumu, kas nav tikai cilvēka pamatvajadzības (Alex Schtelbe).
Labbūtība ir katra uzņēmuma lielākā vērtība darbinieku noturēšanā
- Viens no svarīgākajiem iemesliem, kāpēc Z paaudzes darbinieki pamet darba vietu, ir darba-dzīves līdzsvara (Work-Life-Balance) disbalanss.
- 7,5 h miega diennakts laikā palīdz vieglāk tikt galā ar ikdienas stresu un dažādiem izaicinājumiem darba vietā.
- Z paaudze ir tendēta uz dažādību un interesantu vidi sev apkārt, kas attiecas arī uz darba kolēģiem, vadību un kopējo attīstošo mikroklimatu darba vietā.
- Z paaudzi raksturo vārds “passion” (kaislība), viņi lietas dara ar aizrautību, ja viņiem tas ir atbilstoši un saistoši. Viņi maksimāli ieguldās tajā lietā, kurai tic un redz vērtību.
- Kā tu procentuāli sadalītu savu ikdienas darba-dzīves līdzsvara diagrammu? Spēle nebija tikai aptauja un dati, bet indikators, lai katrs jūs atcerētos par savu darba-dzīves balansu, domātu, kā jūs varat paši šo balansu radīt sev un savā komandā.
- Z paaudzei ir svarīgas vērtības, izaugsme un personīgā labbūtība. Kopumā labbūtība darba vietā ir svarīga visiem darbiniekiem, bet Z paaudzes darbiniekiem vēl jo vairāk (Patrīcija Zaiceva).
Laikmets un ekonomika diktē savus noteikumus
- Algu "burbulis" nepastāv. "Gen Z" ienāk darba tirgū ar algas ekspektācijām, kuru pamatā ir dzīves dārdzība, kas katru brīdi palielinās. Individuāla attieksme pret “Gen Z” darbinieku, izrietot no viņa personības un karjeras mērķiem, ir panākumu atslēga viņu noturēšanā un produktivitātes veicināšanā.
- "Gen Z" darba pienākumi jādiversificē – tas palīdzēs cīnīties ar pēkšņās aiziešanas vai darba nespējas sekām.
- Lai uzņēmumu padarītu pievilcīgu "Gen Z", procesiem tādiem kā intervijas nozīmēšana, atbildes sniegšana, "onboarding", apmācības, pašam darba procesam un "offboarding" jākļūst krietni dinamiskākiem un daudzveidīgākiem.
- KPI mērķim jābūt sasniedzamam nedēļas vai, maksimums, mēneša ietvaros. Vīzijas un gada mērķus var pārrunāt reizi gadā. Dzimumu līdztiesība un LGBTQIA+ ir tagadne. Ņemiet to vērā, gan rakstot darba sludinājumu, gan darba vidē, jo nākošās paaudzes darba tirgū ienāks ar daudz liberālākiem uzskatiem.
- Lojalitāti nevar nopirkt, to var iegūt. Tas ir vienīgais veids, kā noturēt "Gen Z" talantus – nodrošināt vidi, kurai viņš gribētu kļūt uzticīgs, kā arī padarīt darba procesu dinamisku un ar patiesām izaugsmes iespējām – primāri īstermiņa.
- Ienākot uzņēmumā, ļoti svarīgs ir mentors vai uzticības persona.
- Cieņa ir visa pamatā. Pieklājība un atklātība gāž kalnus. Izmantojiet to komunikācijā ar Z paaudzes pārstāvjiem. Šis ir indivīda laikmets. Šobrīd nekas nav svarīgāks, kā iemācīties uzticēties sev – pazīt sevi un iemācīties pieņemt lēmumus saskaņā ar savu unikālo lēmumu pieņemšanas stratēģiju.
- Viens no visnenovērtākajiem karjeras padomiem ir būt par cilvēku, ar kuru ir viegli strādāt. Tas, galvenokārt, nozīmē pareizu darba attieksmi un komunikāciju.
- Nevar nokļūt gala mērķī, neierakstot "Waze" adresi, kur tu vēlies nokļūt. Tas pats attiecas uz karjeras mērķi.
- Dažkārt ir vērts uzņemties pozīciju/lomu, kas būs noderīga tava nākotnes mērķa sasniegšanai, nevis to, kura ir labāk apmaksāta.
- Allaž novērtējiet savu pirmo darba devēju, kas sniedz iespēju uzsākt karjeru.
- Darba devējs tevi pieņēma darbā, nevis balstoties uz taviem sasniegumiem, bet gan aiz pārliecības par tavu potenciālu. Allaž atceries un novērtē to (Raivo Strēlis).
Iesakām
Saņemiet jaunākās ziņas un rakstus par personāla atlasi, cilvēkresursiem un psiholoģiju.